واکنش جهانی به حمله اسرائیل علیه ایران

علی خامنه‌ای و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران هنوز به حمله امروز اسرائیل واکنشی نشان نداده‌اند

جنگنده‌های اسرائیلی پس از رهگیری موشک‌های سپاه پاسداران در مناطق مرزی این کشور-۱۴ آپریل ۲۰۲۴-AFP

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای حمله بامدادی ارتش اسرائیل به مراکز نظامی ایران را محکوم و دولت بنیامین نتانیاهو را تهدید کرد. این در حالی است که بسیاری از دولت‌های جهان با ابراز نگرانی درمورد تشدید تنش‌های نظامی میان اسرائیل و جمهوری اسلامی، خواستار پایان یافتن تنش‌ها و عدم پاسخ‌گویی تهران به حملات امروز شدند.

ارتش جمهوری اسلامی با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از تخریب چند مرکز نظامی در پایتخت و جنوب ایران اعلام کرده است که تاکنون دو نیروی این نهاد نظامی به نام‌های سرگرد حمزه جهان‌دیده و استوار محمدمهدی شاهرخی‌فر براثر حملات هوایی اسرائیل جانشان را از دست داده‌اند. اما کارشناسان وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در صداوسیمای ایران به تمسخر و ابراز شادی بابت آنچه «شکست برنامه نظامی اسرائیل» می‌خوانند، روی آورده‌اند.

هنوز میزان دقیق خسارت پایگاه‌های نظامی جمهوری اسلامی و تلفات یا مجروحان احتمالی این حمله مشخص نشده است، اما بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی و سخنان بعضی از چهره‌ها و رسانه‌های حکومتی نشان می‌دهد که احتمال حمله سوم سپاه پاسداران به اسرائیل وجود دارد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌اش تاکید کرده است که مطابق قوانین بین‌المللی «خود را محق و موظف به دفاع دربرابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند». همچنین در این بیانیه آمده است که حمله بامداد شنبه اسرائیل به مراکز نظامی ایران «نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، به‌ویژه اصل منع تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها» خواهد بود.

در همین حال شان سوت، سخن‌گوی شورای امنیت ملی آمریکا، از جمهوری اسلامی ایران خواست به حملات موشکی اسرائیل پاسخ ندهد. این مقام کاخ سفید گفت: «از ایران می‌خواهیم به حملاتش علیه اسرائیل پایان دهد تا چرخه نبردها بدون تنش جدید پایان یابد.»

همچنین یک مقام ارشد دولت بایدن به رسانه‌ها گفت: «به نظر می‌رسد حملات اسرائیل به سایت‌های نظامی در ایران، پاسخی هدفمند و متناسب با حملات قبلی تهران بوده و به غیرنظامیان آسیبی نرسانده است.»

به گزارش رویترز، این مقام دولت آمریکا، که نامش فاش نشده است، با بیان اینکه «حمله امروز اسرائیل باید پایانی برای تبادل آتش مستقیم میان دو کشور باشد»، تهدید کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد به حمله امروز پاسخ دهد، ما برای دفاع و حمایت از اسرائیل آمادگی کامل داریم. اگر ایران این تصمیم ناگوار را بگیرد عواقب بدی در پی خواهد داشت، اما فکر می‌کنم حمله امروز باید پایان درگیری‌های مستقیم باشد.»

در ادامه کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد: «واضح است که اسرائیل حق دارد تا دربرابر تجاوز ایران از خود دفاع کند. اما ما به همان اندازه هم معتقدیم که باید از تشدید بیشتر درگیری‌ها در منطقه اجتناب کنیم و از همه طرف‌ها بخواهیم که خویشتن‌داری نشان دهند. ایران نباید پاسخ دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی اما حمله نظامی اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی ایران را «نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین و موازین بین‌المللی» دانست و آن را محکوم کرد. پادشاهی سعودی ضمن تاکید بر «موضع تزلزل‌ناپذیرش در رد ادامه تنش‌های منطقه‌ای و گسترش درگیری‌هایی که امنیت و ثبات کشورها و مردم منطقه را تهدید می‌کند»، از همه طرف‌ها خواست تا در این مورد خویشتنداری کنند و شعله‌های جنگ را فروبنشانند.

همچنین کشورهایی مانند پاکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، قطر و عراق نیز حمله بامدادی ارتش اسرائیل به ایران را محکوم کردند و خواستار پایان یافتن دائمی حملات مستقیم و متقابل تهران و تل‌آویو شدند.

اما مصر در بیانیه‌ای متفاوت با دیگر کشورهای عربی منطقه، درمورد عواقب جدی تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و ایران هشدار داد و گفت: «مصر بر تعهد خود بر گسترش مذاکرات و ارتباط با همه طرف‌های ذی‌نفوذ برای مهار تنش و تشدید‌های مداوم درگیری تاکید دارد.»

اردن نیز بدون ابراز حمایت یا انتقاد از کشوری خاص، اعلام کرد که این کشور «به هیچ هواپیمای نظامی از طرف هیچ‌یک از کشورهای متخاصم در منطقه» اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش را نداده است.

کمال پنحاسی، سخن‌گوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل، در پیامی ویدیویی اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش اسرائیل سامانه پدافند ضدهوایی و تاسیسات ساخت موشک را در ایران هدف قرار داده است. پنحاسی مدعی شد که این حمله نشان داد ارتش اسرائیل به هر هدفی، در هر کجا و در هر زمان حمله می‌کند.

 واکنش‌هایی که نشان می‌دهد درمورد پایان تنش‌های نظامی اسرائیل و جمهوری اسلامی همچنان نمی‌توان امیدوار بود و به‌دلیل حمله امروز اسرائیل به پایگاه‌های نظامی ایران احتمال تشدید درگیری‌ها نیز به‌وضوح افزایش یافته است.